Výzva děkana fakulty akademikům – distanční výuka
Vážení kolegové,
letošní zimní semestr se rozběhl s protiepidemickými opatřeními, distanční výuka nabírá na obrátkách a já děkuji všem, kteří se během jara a léta zaškolili a připravili.
Spolupráce e-learningového týmu se studenty a pedagogy vedla k enormnímu zvýšení výkonu – máme natočeno a zveřejněno více než 90 videí, tisíce shlédnutí za první týden výuky a většina přednášek probíhá on-line v reálném čase.
Čeká nás však další výzva – přenos některých praktik online, a tam se již bez aktivního zapojení každého pedagoga neobejdeme. Podpora celého e-týmu (včetně studentů) v této fázi bude spočívat hlavně v pravidelném školení cíleném dle vašich potřeb. Začneme v pondělí, 19. 10. od 14:30 do 15:30 přes MS Teams. Připojit se můžete prostřednictvím tohoto odkazu. E-learningový tým Vás provede základy práce s LMS Moodle, stručně shrne aktuální systém realizace distanční výuky a zodpoví Vaše dotazy. Tým Vám touto formou bude k dispozici pravidelně každý týden. Obsah školení bude vždy přizpůsoben aktuálním potřebám.
I přes Vaše velké vytížení si, prosím, na tato pravidelná setkání vyčleňte čas. Jakmile získáte samostatnost a jistotu v používání e-learningových nástrojů, ušetří Vám to mnoho starostí a času v budoucnu. Základem pro úspěšnou distanční výuku jsou následující tři nástroje, kterým se v našich školeních budeme věnovat:
- Studijní informační systém (SIS),
- Moodle,
- MS Teams nebo ZOOM.
Další informace najdete v příloze nebo na webových stránkách podpory e-learningu – http://elearning.lfp.cuni.cz/ (přístup k nim je jediným kliknutím z úvodní strany webu LFP). Je zde umístěn přehledný rozcestník k řešení jednotlivých potřeb, včetně informací o dalších plánovaných školeních. Očekávání je takové, že v aplikaci na online výuku bude každý akademik umět minimálně její ovládání, vytvoření „místnosti“ a další základní kroky.
Apeluji také na efektivní komunikaci s e-learningovým týmem, a to přednostně pomocí helpdesku v MS Teams, nikoli přes společný e-mail celého týmu. Své potřeby primárně s týmem komunikujte prostřednictvím koordinátorů distanční výuky, kteří byli určeni na každém pracovišti fakulty. Tímto postupem se vyhneme znásobování a zpožďování zpráv.
Vážení kolegové, děkuji ještě jednou za Vaše nasazení v této exponované době.
prof. MUDr. Jindřich Fínek, Ph.D., MHA
děkan fakulty
Krátké shrnutí aktuálního stavu:
- Běží online všechny přednášky, pro jejich podporu (využívá cca polovina akademiků) jsou k dispozici vyškolení studenti – dobrovolníci (cca 30, jde o 2-3 studenty na ročník) a dále i brigádníci. Studenti téměř všem pomáhají se zpracováním videa z přednášky a s jeho zveřejněním. Pak dávají odkaz do Moodle.
- Část vyučujících přednášky předtočí a pak zveřejní. Zde vzniká komplikace s podporou – studenti nemůžou jít pomáhat mimo rozvrh, pokud mají sami zrovna jinou výuku, nemusí tedy být v tomto případě podpora k dispozici. Jde o časově i využitím prostředků náročnější řešení a obecně ho nedoporučujeme.
- podpora je poskytována i pro ZOOM, pokud na něj už je vyučující zvyklý. Nejde však použít ve FN. (Tam lze použít MS Teams.)